Studiu Samsung: cât de pregătită este Europa pentru AI?

53
AI Europa
Sursă foto: Orfonline

În cursul lunii iulie 2024 Samsung și firma de cercetate de piață Opinium au realizat un studiu de piață privind inteligența artificială în Europa. Studiul s-a numit Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences – „Viața inteligentă: cum AI îmbunătățește experiențele de zi cu zi”. Scopul a fost acela de a afla ce gândesc europenii despre modul în care AI poate îmbunătăți și simplifica viața de zi cu zi în diferite moduri.

Sondajul a fost realizat între 11 iulie și 19 iulie 2024 de Samsung și compania de cercetare Opinium. Sondajul a măsurat sentimentele și atitudinile oamenilor față de AI din Europa. Au participat 11.000 de respondenți din zece țări: Marea Britanie, Germania, Franța, Italia, Spania, Suedia, Finlanda, Norvegia, Danemarca și Polonia. Fiecare țară a contribuit cu 1.000 de respondenți, cu excepția Regatului Unit, care a avut 2.000 de respondenți, potrivit SamsungNewsroom.

Potrivit studiului doar 15% dintre europeni spun că știu cum să obțină aceste beneficii în viața de zi cu zi și 38% au declarat că nu se simt incluși în discuțiile actuale despre inteligența artificială. Atunci când au fost rugați să evalueze gradul lor de înțelegere a tehnologiei, respondenții din Polonia au fost cei mai predispuși să spună că au o înțelegere a tehnologiei (23%), în timp ce respondenții din Regatul Unit s-au simțit cel mai puțin încrezători dintre piețele intervievate (11%), subliniind potențialele influențe culturale și educaționale asupra atitudinilor.

Potrivit Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences, oamenii își doresc din ce în ce mai mult ca inteligența artificială să le facă viața mai ușoară și mai plăcută, identificând în același timp aspecte concrete unde această tehnologie ar putea fi utilă.

Pe măsură ce inteligența artificială devine din ce în ce mai proeminentă în fiecare aspect al vieții noastre, de la algoritmii care ne ghidează alegerile în materie de divertisment la dispozitivele inteligente care ne anticipează nevoile de acasă, mai mult de jumătate (53%) dintre europeni doresc ca tehnologia să le ușureze viața și treburile fizice, cum ar fi curățenia. Această sarcină ocupă primul loc în topul obiectivelor de adoptare a AI, peste sprijinul pentru plata facturilor casnice (21%). Totuși, această speranță nu este încă însoțită de entuziasm – doar o treime (38%) dintre respondenți au declarat că privesc cu interes ascensiunea inteligenței artificiale.

Sondajul a arătat că o prioritate semnificativă pentru europeni este conectivitatea, 42% dintre respondenți exprimându-și dorința ca AI să conecteze mai bine dispozitivele din locuințele lor. Mai mult, aceeași proporție (42%) au declarat că sunt de părere că inteligența artificială le va îmbunătăți viața de acasă, în timp ce aproape un sfert (24%) a considerat gestionarea inteligentă a locuinței ca fiind cea mai dorită caracteristică a inteligenței artificiale.

  • Curățenia (în principal, aspiratul) a ieșit în evidență ca principala sarcină la care oamenii doresc să îi ajute inteligența artificială. 33% dintre respondenți exprimându-și interesul pentru soluții bazate pe AI care să se ocupe de această activitate pentru ei.
  • În plus, 28% sunt interesați de inteligența artificială care poate ajuta la curățarea aparatelor de bucătărie. În același timp, 25% vor ajutor de la AI la spălarea vaselor.
  • 23% dintre respondenți și-au exprimat interesul pentru funcțiile AI care pot ajuta cu rețete personalizate și gestionarea listelor de cumpărături.
  • Doar 21% au nevoie de AI pentru sarcinile mai tradiționale, cum ar fi gestionarea facturilor și a finanțelor gospodăriei.

Pentru a se simți în siguranță, 37% dintre respondenți au considerat că actualizările recurente de securitate sunt esențiale. 34% au apreciat monitorizarea activă a amenințărilor 24/7. 27% au identificat protecția completă a securității ca fiind cea mai importantă caracteristică a inteligenței artificiale pentru viitor. Aceste perspective subliniază necesitatea tehnologiilor AI care să fie nu doar inovatoare, ci și sigure.

Sondajul Samsung Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences a urmărit să înțeleagă nivelul de cunoaștere și de interes al publicului față de AI, concentrându-se pe modul în care consumatorii percep rolul AI în viața lor de zi cu zi, caracteristicile pe care și le doresc cel mai mult și preocupările lor, în special în ceea ce privește securitatea și confidențialitatea.

Aproximativ două treimi (66%) dintre europeni își doresc mai mult timp liber pentru a se dedica pasiunilor. 37% cred că inteligența artificială îi poate ajuta să își organizeze mai bine timpul, iar 41% se așteaptă ca aceasta să le stimuleze creativitatea.

Consumatorii își doresc să îmbunătățească activitățile preferate, cum ar fi călătoriile, jocurile și vizionarea programelor TV. Acest lucru este reflectat de rezultatele sondajului, care arată că cele mai dorite funcții AI includ traducerea în timp real (23%) și optimizarea imaginii (27%), precum și detectarea zgomotului de fond și ajustarea calității sunetului (27%) pentru o experiență de vizionare mai plăcută.

Personalizarea este, de asemenea, o tendință-cheie, în special în ceea ce privește sănătatea și bunăstarea, jumătate dintre respondenții la sondaj (50%) dorind să prevină bolile în loc să aștepte să le trateze. Mai precis, 32% dintre respondenți și-au exprimat dorința de a utiliza inteligența artificială pentru planuri personalizate de dietă, 24% pentru rutine de exerciții fizice și 34% pentru ajustări ale stilului de viață pe baza datelor individuale de sănătate. O proporție similară (31%) sunt interesați să utilizeze inteligența artificială pentru a-și urmări și îmbunătăți tiparele de somn.

Chiar dacă interesul pentru AI în domeniul sănătății este în creștere, există încă o doză de scepticism. Doar 17% dintre cei care nu folosesc gadgeturi inteligente de sănătate ar fi dispuși să le încerce. De asemenea, în timp ce mulți își doresc ca AI să ofere o experiență vizuală și audio mai bună, 28% nu sunt interesați de funcții AI în acest domeniu, ceea ce indică o potențială lipsă de conștientizare a beneficiilor pe care inteligența artificială le poate aduce.

Toți respondenții au trebuit să răspundă: care dintre următoarele descriu nivelul dvs. de înțelegere a AI?

  • Nu am nicio înțelegere – 10%
  • Am o oarecare înțelegere, dar nu știu cum să o folosesc în viața mea de zi cu zi – 25%
  • Am o anumită înțelegere și cunoștințe despre modul în care o pot utiliza zilnic – 32%
  • Înțeleg foarte bine, dar nu știu cum să le folosesc în viața de zi cu zi – 17%
  • Am înțeles pe deplin și știu cum pot să o folosesc în viața mea de zi cu zi – 15%

Toți respondenții au trebuit să răspundă: cu ce sarcini, dacă este cazul, ați dori să vă ajute AI?

  • Curățenia casei (în special, aspirarea) – 33%
  • Urmărirea costurilor de încălzire sau a consumului de energie – 29%
  • Curățarea aparatelor de bucătărie, cum ar fi cuptorul sau frigiderul – 28%
  • Spălarea vaselor și curățarea bucătăriei – 25%
  • Organizarea casei – 23%
  • Planificarea meselor și cumpărăturilor – 23%
  • Gestionarea facturilor și a finanțelor casei – 21%
  • Spălarea rufelor – 20%
  • Călcatul hainelor – 20%
  • Planificarea și coordonarea tuturor treburilor casnice – 19%
  • Grădinăritul – 15%
  • Îngrijirea animalului (animalelor) de companie – 8%