Compania Samsung Heavy Industries și minunile de care este capabilă

42
Samsung Heavy Industries
Sursă foto: TheMedyaTelegraph

De obicei când se vorbește de Samsung lumea se gândește la un telefon de ultimă generație, un televizor ultra-subțire sau la electrocasnicele pe care le au în casă. Cu toate acestea, așa cum se întâmplă cu multe companii gigant din lume, Samsung are mai multe filiale care produc diferite alte lucruri. Ceea ce probabil nu vă vine în minte este un transportator de gaz natural lichefiat (GNL) ultra-mare. Deși Samsung Heavy Industries nu este strict aceeași companie cu Samsung Electronics, ambele fac parte din Samsung Group.

Acum lăsăm la o parte electronica delicată și parcă uneori complicată și vorbim despre Samsung Heavy Industries. Filială a Samsung Group, Samsung Heavy Industries a fost fondată în 1974. Principalele sale obiecte de activitate sunt construcțiiile navale și ingineria offshore. Șantirul naval Geoje al filialei Samsung are cea mai bună „rată de rotație a docurilor” din lume, de 10. Practic, aceasta înseamnă că același doc uscat poate fi folosit pentru a construi și lansa la apă zece nave complete pe an.

În total, șantierul naval lansează de obicei treizeci de nave în fiecare an. Acest lucru în sine face ca șantierul naval al Samsung Heavy Industries să merite amintit din când în când. Acolo sunt produse adevărate minuni care plutesc pe oceanele lumii. De la una dintre cele mai mari nave plutitoare de producție, depozitare și descărcare (FPSO) din lume, până la transportoare GNL masive. Acestea din urmă sunt printre cele mai complexe nave construite vreodată, minuni tehnologice moderne.

Nigeria este unul dintre marii producători de petrol din lume. De exemplu, în 2023, a exportat petrol în valoare de 43,5 miliarde de dolari. Nava FPSO Egina joacă în prezent un rol important în menținerea acestei producții. Într-adevăr, nava produce aproape 10% din producția totală a Nigeriei.

În ceea ce privește producția de petrol, o sondă FPSO poate fi considerată un instrument multifuncțional în industrie. Operând la adâncimi ale apei cuprinse între aproximativ 1500 – 1800 de metri adâncime, Egina funcționează ca o instalație plutitoare de producție de petrol, o instalație de procesare, o unitate de depozitare și un terminal de export complet. Egina FPSO poate stoca aproximativ 2,3 milioane de barili de petrol și are o capacitate de producție de 200.000 de barili pe zi. De asemenea, este conectată simultan la 44 de puțuri submarine.

Sursă foto: VesselFinder

Nava cântărește în jur de 242.508 tone, modulele superioare având o greutate brută uscată de 52.360 de tone. Lungimea navei este comparabilă cu cea a portavioanelor Marinei SUA. Are o lungime de peste 330 de metri, fiind la doar cu puțin mai mică decât cea a celui mai mare portavion din lume – USS Gerald R. Ford.

Portavioanele sau navele de croazieră sunt impresionante, dar există o structură plutitoare care îi întrece. Platforma plutitoare de gaz natural lichefiat – floating liquefied natural gas (FLNG) Prelude. Când a fost lansată în 2013, a fost cea mai mare instalație plutitoare construită vreodată, un record pe care îl deține și astăzi. Prelude LNG are 467 de metri lungime, 73 de metri lățime și deplasează peste 660.000 de tone. Pentru comparație, același USS Gerald R. Ford are un deplasament de 100.000 de tone.

Sursă foto: StainlessSteelWorld

Nava a fost construită la șantierul naval Geoje al Samsung și a fost oficial realizată de Consorțiul Technip Samsung ca un proiect comun între Samsung Heavy Industries și Technip Energies. Proiectul a fost realizat în numele unei societăți mixte GNL, al cărei principal acționar este gigantul petrochimic Shell.

Platforma este concepută pentru a extrage, lichefia, stoca și, în cele din urmă, a livra GNL către clienți. Nava a fost livrată către un zăcământ de gaze naturale situat la 465 km nord-est de Australia de Vest. Prelude a livrat prima sa producție de gaze în iunie 2019 și poate produce 3,6 milioane de tone de GNL anual, suficient pentru a alimenta un oraș de mărimea Hong Kong-ului.

Se așteaptă să funcționeze în locația sa actuală timp de aproximativ 25 de ani. Nu există multe nave acum pe oceanele lumi la care un portavion să se poată uita cu invidie. Astfel Prelude, construit de Samsung Heavy Industries, este cu adevărat o minune modernă, este mai impresionantă decât simpla sa dimensiune.

Samsung Heavy Industries ne-a demonstrat deja capacitățile sale în construirea de minuni inginerești care pot extrage, procesa, stoca și distribui GNL. Următoarea minune fabricată de Samsung Heavy Industries ne arată că filiala Samsung Group poate construi și nave care transportă GNL. În acest caz nava Mozah din clasa Q-Max de transportoare GNL este incredibilă. Mozah, împreună cu navele sale surori, sunt cele mai mari transportoare GNL care navighează în prezent pe oceane.

Sursă foto: Aukevisser.nl

Mozah a fost prima navă din clasa Q-Max care a fost lansată de la șantierul naval Samsung Heavy Industries special concepută pentru a transporta volume fără precedent de GNL în mod eficient și sigur. Prin comparație, majoritatea transportatorilor GNL moderni transportă până la aproximativ 175.000 de metri pătrați de GNL. Navele Q-Max transportă o cantitate enormă de 266.000 de metri cubi. Nava are peste 330 lungime și o înălțime de aproximativ douăzeci de etaje de la chilă până la catarg.

Poate mai impresionant decât aceste statistici este însă tehnologia și ingineria necesare pentru gestionarea încărcăturii. GNL-ul trebuie transportat la temperaturi criogenice de -161 grade Celsius. La această temperatură, volumul gazului se micșorează cu un factor uimitor de 600.

Depozitarea gazului în astfel de circumstanțe este impresionantă pe uscat, dar transportatorii de GNL trebuie să facă acest lucru în condiții mult mai grele pe întinsele oceane. În cele din urmă, în termeni de performanță, toată aceste dimensiuni și ingineria din spatele lor fac ca Mozah să fie extrem de eficient. Nava utilizează cu aproximativ 40% mai puțină energie per unitate de GNL transportată, comparativ cu transportatorii tradiționali.

Când MSC (Mediterranean Shipping Company) Gülsün, intrat în serviciu în 2019, a intrat direct în cartea recordurilor ca fiind cea mai mare navă container din lume la acea vreme. Construită de filiala Samsung la șantierul naval din Geoje, MSC Gülsün poate transporta un număr incredibil de 23.756 de containere, unul dintre cele mai mari care poate fi transportate de o navă de marfă. Nava a fost prima dintr-o nouă generație de nave care a depășit pragul de 23.000 containere, proiectate pentru transportul de mărfuri de volum mare.

Sursă foto: ESMMagazine

În termeni fizici, aceasta este o altă navă de o amploare dificil de înțeles. Gülsün are 412 metri lungime, 62 metri lățime și puțin sub 30 de metri înălțime. Nava a fost prima livrată dintr-o comandă de 11 nave plasată de compania elvețiană Mediterranean Shipping Company.

În total Samsung Heavy Industries a primit o comandă pentru construirea a șase dintre nave, restul de cinci urmând să ajungă la un alt conglomerat sud-coreean bine-cunoscut – Daewoo Shipping Marine Engineering. Interesant este că subsidiara Samsung Group a spus că nava este construită astfel încât să poată fi ușor transformată într-un transportator de GNL ulterior. MSC Gülsün și-a pierdut coroana de cea mai mare navă container din lume, dar a fost prima navă care a depășit bariera de 23.000 de transcontainere, iar acesta este un record care nu poate fi niciodată doborât.

Centrala de Procesare Ichthys este o instalație industrială plutitoare offshore, proiectată să îndeplinească sarcini complexe de procesare a gazelor. Este, de asemenea, cea mai puțin asemănătoare cu o navă minune dintre acestea, deși provine totuși de la Șantierul Naval Samsung Heavy Industries.

Ichthys extrage gaze din zăcământul de gaze naturale Ichthys din bazinul Browse din Australia. Această enormă resursă energetică conține peste 12 trilioane de metri cubi de gaz.

Sursă foto: OffshoreEngeinnerMagazine

Partea „Facilitatea Centrală de Prelucrare” din numele minunii inginerești este cel mai important indiciu despre scopul său. În esență, instalația CPF Ichthys procesează GNL-ul prin eliminarea impurităților și a apei înainte ca gazul să fie pompat pe o conductă lungă de 885 de kilometri până în orașul Darwin. Întreaga instalație are capacitatea de a procesa aproximativ 9,3 milioane de tone de gaz pe an. Se preconizează că instalația CPF Ichthys va rămâne la fața locului pe durata preconizată de 40 de ani a proiectului.

Minunea inginerească, Centrala de Procesare Ichthys, este cea mai mare platformă de producție semi-submersibilă din lume, cu o punte de 122 x 119 metri, cu părțile superioare cântărind doar 78.000 de tone și o greutate totală de aproximativ 120.000 de tone. După ce Samsung Heavy Industries a finalizat lucrările de construcție, nava a fost remorcată 5.550 de kilometri până la locația sa finală, o călătorie care a durat 34 de zile.

Toate aceste minuni inginerești arată cum o companie cunoscută mai ales pentru tehnologia de larg consum își dă numele și unora dintre cele mai impresionante proiecte inginerești de construcții navale și offshore.