În a doua parte a anului trecut WhatsApp a atins în Europa o medie de 46,8 milioane de utilizatori lunari. În acest fel aplicația de mesagerie deținută de Meta se încadrează în alt statut juridic și ar putea însemna schimbări pentru platforma de mesagerie. Astfel WhatsApp a fost desemnată oficial ca o platformă online foarte mare de către Uniunea Europeană.
WhatsApp a atins acum o dimensiune critică în UE, ceea ce înseamnă că este supus unor reglementări legale mai stricte. În special, platforma va fi cel mai probabil tratată în temeiul Digital Services Act (DSA) în viitor, potrivit AndroidPolice. Asta înseamnă că aplicația de mesagerie trebuie să fie atentă la conținutul ilegal și riscurile de securitate publică. Chat-urile personale nu ar trebui să fie afectate datorită criptării, dar grupurile publice și chat-urile de afaceri se vor confrunta cu controale mai stricte.
WhatsApp: cea mai populară aplicație de mesagerie pe Android și iOS
În Europa, WhatsApp a depășit oficial pragul Uniunii Europene pentru „platforme online foarte mari”. Acum, cea mai populară aplicație de mesagerie din lume, atât pe Android, cât și pe iOS, va trebui să respecte măsuri stricte de moderare a conținutului și de securitate. WhatsApp este o formă principală de comunicare pentru o treime dintre oamenii din întreaga lume.
Serviciul de mesagerie a confirmat că a avut în medie 46,8 milioane de utilizatori activi în UE în H2 2024. Criteriul de referință stabilit de Digital Services Act (DSA) din Europa este de 45 de milioane de utilizatori activi. WhatsApp trebuie acum să respecte cerințele UE pentru a aborda conținutul ilegal, riscurile de securitate publică și protecția minorilor sau se confruntă cu amenzi de până la 6% din veniturile sale totale anuale.
WhatsApp este cel mai popular serviciu de mesagerie din Europa și este folosit pentru orice. Aplicația a lansat WhatsApp Business în 2018, iar europenii au adoptat această funcție. Astăzi, peste 50% dintre companiile din Uniunea Europeană oferă servicii pentru clienți prin WhatsApp.
Conform DSA, platformele online foarte mari trebuie să efectueze evaluări ale riscurilor privind răspândirea conținutului ilegal sau dăunător și să pună în aplicare o strategie de atenuare. Amenzile, conform DSA, pot ajunge până la 6% din vânzările globale anuale ale unei companii.
WhatsApp trebuie să se adapteze noului statut
Această nouă încadrare propulsează brusc WhatsApp în aceeași categorie cu alți giganți tehnologici den Apple, Google și Amazon. Acum se alătură aplicațiilor surori Facebook și Instagram (deținute și de Meta) pe lista platformelor online foarte mari pentru a implementa măsuri de supraveghere mai puternice. WhatsApp trebuie acum:
- Identifice și să atenueze răspândirea conținutului ilegal (definit de reglementările UE).
- Să crească transparența în moderarea conținutului.
- Să deschidă algoritmul controlului oficial dacă i se cere.
- Să furnizeze audituri independente privind măsurile de siguranță și securitate.
WhatsApp poate fi o aplicație de mesagerie în esență, dar a devenit o platformă pentru tranzacții comerciale, grupuri publice și comunicare în masă. Acum se confruntă cu aceleași restricții de reglementare ca și rețelele sociale tradiționale.

Dar, cum afectează acest lucru utilizatorii? Aceste noi reglementări ar putea duce la politici mai stricte de moderare a conținutului în grupuri publice și chat-uri de afaceri pentru utilizatorul mediu WhatsApp. Cu toate acestea, aplicația rămâne dedicată criptării de la capăt la capăt, astfel că toate conversațiile personale și private vor rămâne neafectate.
Meta a adaptat deja Facebook și Instagram pentru a îndeplini cerințele DSA. Nu ar trebui să dureze prea mult timp pentru a ajusta și WhatsApp. Compania are patru luni pentru a alinia cea mai populară aplicație de mesagerie din lume la noile standarde.